لامپ ال ای دی (LED) چگونه نور تولید می‌کند؟

 

لامپ‌ ال‌ای‌دی (LED) چیست؟

LED مخفف “دیود ساطع‌کننده نور” می‌باشد. این نوع جدید از لامپ‌ها در واقع یک منبع نور الکترونیکی هستند که از قطعات نیمه‌هادی تشکیل شده‌اند. در مقایسه با لامپ‌های دیگر، لامپ‌های LED عمر طولانی‌تر و مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. و امروزه به صورت بسیار وسیعی برای کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

led

 

تولید نور لامپ LED چگونه است؟

یک لامپ رشته‌ای از طریق عبور برق از یک سیم یا فیلامنت کوچک کار می‌کند. مقاومت الکتریکی رشته‌ها موجب می‌شود تا آنقدر گرم شوند تا روشن شود و نور تولید کند.

در مقابل، لامپ LED هیچ رشته‌ای ندارند تا بسوزد و از بین برود. در عوض، یک LED (که مخفف دیود ساطع‌کننده نور می‌باشد) با عبور  جریان از طریق یک ماده نیمه‌هادی درون دیود کار می‌کند که پس از آن فوتون‌ها (نور) منتشر می‌گردند. به این معنی که یک ماده (در اینجا دیود) هنگامی که نیرویی به آن اعمال شود، نور ساطع می‌کند. الکترون‌ها از یک سو به سمت دیگر در یک اتصال “P-N” پرش می‌کنند. اینطور فرض کنید هنگامی‌که نیرو به اتصال p-n اعمال می‌گردد، طرفی که نیازی به الکترون ندارد می‌خواهد وقتی که برق وارد می‌شود با الکترون‌های شارژ شده از طرف دیگر پر شود. الکترون‌ها تمایل شدیدی به حرکت پیدا می‌کنند و در طول این فرآیند نور ایجاد می‌گردد.

البته به عنوان یک امتیاز بیشتر، این واقعیت که این طراحی به حرارت برای تولید نور آن متکی نیست بدین معنی است که خنک‌تر بوده و با توان بیشتری نسبت به یک لامپ رشته‌ای کار خواهد کرد.

تفاوت‌های کلیدی لامپ کم مصرف یا لامپ ال ای دی

  1. طول عمر بیشتر: تا ۵۰۰۰۰ ساعت در حالی که لامپ‌های رشته‌ای بعد از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت و CFL بعد از حدود ۱۵۰۰۰ می‌سوزد.
  2. صرفه‌جويي در مصرف انرژي: لامپ‌های ال ای دی به اندازه لامپ‌های رشته‌ای انرژي را از دست نمی‌دهند.
  3. ایمنی: ال‌ای‌دی‌ها مثل لامپ‌های دیگر مثلاً مانند سی‌اف‌ال‌ها (CFL) یا لامپ‌های فلورسنت دارای ماده سمی جیوه نیستند.
  4. قابلیت تنظیم شدت نور: شدت نور این لامپ‌ها را می‌توان با استفاده از دیمرهای مناسب تنظیم نمود و کیفیت نورپردازی را در فضای اطراف خود افزایش داد.
  5. خراب شدن تدریجی: در حالی که بسیاری از لامپ‌ها ناگهان می‌سوزند، لامپ‌ LED به آرامی نور خود را ازدست می‌دهد و به شما فرصت بیشتری برای جایگزینی یک لامپ جدید خواهند داد.

در مجموع، لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) امروزه جزو کارآمدترین راه‌حل‌های نورپردازی در دسترس ما هستند و در حال رشد همه جانبه و مقرون به صرفه‌ای می‌باشند. البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به گستردگی عرضه این لامپ‌ها، توجه به شرکت تولیدکننده و کیفیت قطعات مصرفی در محصولات تولید شده توسط این شرکت‌ها تأثیر به‌سزایی در کیفیت و طول عمر نهایی لامپ یا چراغ LED خواهد گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *