میگر چیست؟

معرفی:

میزان کیفیت عایق کابل های مختلف در منتقل کردن جریان الکتریسیته از اهمیت بسیاری برخوردار است. چنانچه این کیفیت با استاندارد های لحاظ شده مغایرت داشته باشد، زیان هایی را برای دیگر اجزای الکتریکی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن که میزان قابل توجهی از انرژی نیز تلف می شود.

مهندسان مربوطه برای سنجش میزان کیفیت عایق کابل ها، از دستگاهی به نام میگر استفاده می کنند. همان طور که در مطالب فوق ذکر شد، این دستگاه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای سنجش مقاومت است. ابزار آلاتی این چنینی معمولا دارای اسامی متعددی هستند، میگر نیر از این قاعده مستثنی نیست، مگا اهم متر و دستگاه تستر مقاومت عایقی کابل، از جمله نام های مشترک این کالا هستند.

طرز تشخیص سالم بودن میگر

برای تشخیص سلامت دستگاه میگر، راه های متنوعی وجود دارد، اما رایج ترین آنها دقت به عقربه دستگاه پس از انجام فرایند هایی است. برای انجام این تست باید اهرمی را که در کنار دستگاه نصب شده است را به حرکت در آورد و سپس، دو سر سیم ها را به یکدیگر متصل کرد. اگر پس از انجام این مراحل عقربه دستگاه تستر عایق بر روی شماره صفر قرار بگیرد، می توان از سلامت دستگاه دریافتی اطمینان حاصل کرد.

نحوه عملکرد میگر (تستر عایق)

بدست آوردن اندازه این کمیت در تست عایقی کابل های مختلف، تست سوئیچ ها و کابل ها، موتور های الکتریکی و غیره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.چگونگی کارکرد این دستگاه بدین صورت است که با اعمال کردن یک پتانسیل یا ولتاژ بالا مانند مولتی متر، میزان مقاومت  را بدست می آورند، با این تفاوت که میگر می تواند مقادیر بسیار زیاد مقاومت را اندازه گیری کرده، و با حساسیت بالایی به نمایش درآورد.

برخی از نمونه های ولتاژ تست عبارت است از:

  • 10KV
  • 5KV
  • 500V
  • 1000V
  • 2.5KV

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *