لاجیک آنالایزر (Logic Analyzer) چیست؟

در این نوشته می خواهیم آشنایی نسبی با تحلیل گرهای منطقی داشته باشید. لاجیک آنالایزر ابزار مناسب جهت تجزیه و تحلیل سیگنال‌های دیجیتال و مدارهای لاجیکی هستند. به طور کلی با استفاده از تحلیل گرهای منطقی می‌توانید اندازه‌گیری‌های مختلفی از فرکانس و دامنه سیگنال ها در اختیار داشته باشید. پس اگر در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، در این مقاله قصد داریم در موضوع بسیار مهم “لاجیک آنالایزر چیست و کاربردهای آن” صحبت کنیم لطفا با ما همراه باشید.

در مفهوم الکترونیک، لاجیک یعنی مدار فقط با استفاده از دو سطح ولتاژ مرسوم به صفر و یک یا خاموش یا روشن کار می کنند. سیگنال های لاجیکی توسط گیت‌ها و مدارهای منطقی تولید می شوند و می‌توانند چندین ورودی را در سطوح منطقی مستقل ترکیب کرده و بر اساس آن یک خروجی تولید کنند. این سیگنال ها را میتوان توسط لاجیک آنالایزرها مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

به‌ صورت ساده در تعریف لاجیک آنالایزر، می‌توان گفت که لاجیک آنالایزر (logic analyzer) یک دستگاه دیجیتالی است که به‌ کمک آن می‌توان سیگنال های مختلف در مدارهای دیجیتال را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در واقع با استفاده از این دستگاه می‌توانید نسبت به عیب‌یابی و ردیابی سیگنال‌های دیجیتال اقدام کنید و همچنین زمان‌بندی درست و مشخصی از سیگنال‌های خطوط فرستنده و گیرنده دریافت کنید.

کاربردهای مختلف انواع لاجیک آنالایزر

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی برای بررسی و نمایش همزمان سیگنال‌های دیجیتال نیاز به استفاده از نمایشگرهای سیگنال دیجیتال نیز افزایش یافته است. بنابراین برای تسهیل فرایند کار بررسی و نمایش اینگونه سیگنال‌ها، تجهیزاتی مانند لاجیک آنالایزر توسط شرکت‌های مختلف تولید و در بازار عرضه شده است. از مهم‌ترین کاربردهای لاجیک آنالایزرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل و بررسی پروسسورها و سیستم‌های تعبیه شده روی آن
  • بررسی و نمایش همزمان ارتباط بین سیگنال‌های دیجیتال
  • طراحی و عیب‌یابی عملکرد مدار
  • ردیابی سیگنال‌های دیجیتال
  •  تست مدارهای سیگنال مختلط
  • امکان ثبت و انتقال اطلاعات به کامپیوتر شخصی.

شما با استفاده از این دستگاه‌ لاجیک آنالایزر می‌توانید بخش‌های مختلف مدارهای دیجیتال خود و انواع پروتکل‌های رایج ارتباطی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

بر این اساس شما با خرید یکی از انواع پرکاربرد لاجیک آنالایزرها، بدون نیاز به صرف هزینه زیاد و تهیه تجهیزات سنگین و پیشرفته می‌توانید تمام نیازهای خود را در زمینه مدارهای دیجیتال برطرف کنید. با توجه به کاربردی بودن این دستگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بخش‌های آزمایشگاهی و R&D خود از این تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است، رابط کاربری ساده و آسان دستگاه لاجیک آنالایزر باعث محبوبیت بیش از حد آن شده است. به طوری که برای ثبت، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از لاجیک آنالایزر تنها کافی است که تمام اتصالات سیستم تحت آزمایش وصل کنید. سپس آن را در حالت نمونه‌گیری قرار دهید تا ضمن دریافت اطلاعات مربوط به سیگنال‌ها به بررسی شکل موج نمایش داده شده بپردازید.

مراحل استفاده از لاجیک آنالایزر

  1. پروب‌ها را به سیستم تحت آزمایش وصل کنید: هر کانال یک خط سیگنال منفرد روی سیستم مورد آزمایش است. اغلب لاجیک آنالایزرها قادر به تحلیل و بررسی چندین کانال به صورت همزمان هستند.
  2. حالت نمونه‌گیری خود را تنظیم کنید: سرعتی که لاجیک آنالایزر با آن نمونه‌ها را در یک بازه زمانی مشخص ثبت می‌کند. حداکثر میزان سرعت نمونه‌برداری غالباً در واحد مگاهرتز (MHz) یا مگاسمپل در ثانیه (MSps) ارائه می‌شود.
  3. موقعیت تریگر را پیکربندی کنید: شرایطی که لازم است تا لاجیک آنالایزر شروع به نمونه‌برداری و ثبت داده‌ها کند. به عنوان مثال، یک ولتاژ بالا یا پایین بر روی یک کانال خاص یا یک الگوی خاص 1 و 0 در چندین کانال می‌تواند به عنوان محرک استفاده شود.
  4. اطلاعات سیگنال را بدست آورید: لاجیک آنالایزر به طور همزمان ولتاژهای شناسایی شده بر روی همه پراب‌ها را با ولتاژ آستانه مقایسه می‌کند. آنها را به منطق 1 و 0 ترجمه کرده و این داده‌ها را در حافظه ذخیره می‌کند.
  5. شکل موج را نمایش داده و تجزیه و تحلیل کنید: با استفاده از این دستگاه می‌توانید نسبت به عیب‌یابی و ردیابی سیگنال‌های دیجیتال اقدام کنید و همچنین زمان‌بندی درست و مشخصی از سیگنال‌های خطوط فرستنده و گیرنده دریافت کنید.
what-is-logic-analyzer ASRTOOLS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *