میکروکنترلر AVR

معرفی:

در مادربرد یک ریزپردازنده (AMD یا اینتل) قرار دارد که از طریق آن می توان به هوشمندی، حافظه RAM و EEPROM و رابط های دیگر سیستم مانند پورت های USB، درایوهای دیسک و رابط های نمایشگر اشاره کرد. یک میکروکنترلر تمام یا بیشتر این ویژگی ها همچون CPU، پورت های ورودی و خروجی و حافظه RAM یا ROM را در یک تراشه داخلی دارد. بنابراین نیازی به مادربرد ندارند و بسیاری از اجزای سازنده، مانند LEDها، می توانند مستقیماً به میکروکنترلر AVR متصل شوند.

میکروکنترلر AVR با 8 پین تا 100 پین در دسترس هستند. اگرچه میکروکنترلر AVR از 64 پین بیشتر باشد فقط برای نصب روی سطح مناسب هستند. ریزپردازنده های رایانه های شخصی حداقل 32 بیتی هستند، البته امروزه رایانه ها اکثرا 64 بیتی ساخته می شوند.

این بدان معناست که آن ها می توانند داده ها را به صورت قطعه های 32 بیتی یا 64 بیتی پردازش کنند. AVR بسیار ساده تر است و با داده های 8 بیتی سروکار دارد، زیرا پهنای گذرگاه آن 8 بیتی است. هرچند اکنون یک AVR32 با پهنای گذرگاه 32 بیتی و یک خانواده ATxmega با پهنای گذرگاه داده 16 بیتی وجود دارد.

آموزش میکروکنترلر AVR قسمت اول (مقدمه) – الکترولب

تاریخچه:

شرکت Atmel در سال 1996 موفق به توسعه میکروکنترلر AVR شد. معماری AVR توسط آلف اگیل بوگن و وگارد وولان توسعه یافت. AVR نام خود را از توسعه دهندگان خود گرفته و به ترتیب A و V و R از نام Risc گرفته شده است که به آن RISC پیشرفته نیز گفته می‌شود.

AT90S8515 به عنوان اولین میکروکنترلر مبتنی بر معماری AVR لقب می‌گیرد. با این وجود اولین میکروکنترلری که در بازار به محبوبیت زیاد در سال 1997 رسید، میکروکنترلر AT90S1200 بود.

میکروکنترلرهای AVR در سه دسته بندی قرار می‌گیرند:

  1. TinyAVR- حافظه کمتر، اندازه کوچک، که تنها برای کاربردها و برنامه‌‌های ساده مناسب هستند.
  2. MegaAVR –با حافظه بیش‌تر (تا 256 KB)، تعداد واحدهای جانبی نهفته بیش‌تر محبوبیت‌ترین هستند و مناسب کارهای متوسط تا پیچیده می‌باشند.
  3. XmegaAVR– به صورت تجاری برای کاربردهای پیچیده استفاده می‌شود که مستلزم سرعت بالا و حافظه برنامه نویسی بزرگ هستند.

تفاوت میکروکنترلر AVR با PIC و 8051:

۸۰۵۱
PIC
AVR
سرعت
کم
متوسط
سریع
حافظه
کوچک
بزرگ
بزرگ
معماری
CISC
RISC
RISC
ADC
ندارد
داحلی
داخلی
زمان سنج
داحلی
داخلی
داخلی
کانال های PWM
ندارد
داخلی
داخلی

در آموزش بعدی از زبان نوشتن این میکرو کنترل بیشتر خواهیم گفت….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *