از منابع تغذیه بیشتر بدانیم

منبع تغذیه می تواند یک دستگاه جداگانه مانند آداپتور، باتری یا بخشی از دستگاه دیگر مانند منبع تغذیه کامپیوتر باشد. این مبدل ولتاژ از تعدادی قطعات الکترونیکی تشکیل شده است که طیف وسیعی از کاربردهای آزمایشگاهی، خانگی و صنعتی را پوشش می دهد. همه انواع منابع تغذیه را می توان در گروه های مختلف طبقه بندی کرد.

انرژی ها در طبیعت از نوعی به نوع دیگر تبدیل می شوند. به عنوان مثال، انرژی الکتریکی در یک لامپ هم به انرژی گرمایی و هم به انرژی نوری تبدیل می شود. بسیاری از دستگاه ها و قطعات تبدیل انرژی را فراهم می کنند. منبع تغذیه دستگاهی است که انرژی مورد نیاز مصرف کننده برق را تامین می کند. به عبارت ساده، منابع تغذیه الکترونیکی انواع مختلف انرژی مانند خورشیدی، مکانیکی یا شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

انواع منابع تغذیه

انواع منابع تغذیه از نظر ولتاژ خروجی به دو نوع منابع تغذیه DC و AC طبقه بندی می شوند. منابع تغذیه DC از نظر ساخت داخلی به دو دسته منابع تغذیه خطی و منابع تغذیه سوئیچینگ تقسیم می شود. با توجه به خروجی دستگاه به انواع منبع تغذیه تک خروجی، چند خروجی و قابل برنامه ریزی و از نظر نمایشگر ولتاژ خروجی به دو نوع منبع تغذیه آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست؟

سهولت استفاده از منبع تغذیه در کنار کاربردهای فراوان و مهم آنها در آزمایشگاه های الکترونیک، آنها را به یکی از تجهیزات محبوب تبدیل کرده است.

گاهی این محبوبیت باعث بی توجهی به عملکرد صحیح دستگاه می شود. با ولتاژ پایین، مدارهای کنترلی و فیوزهای الکترونیکی، عدم اطلاع از نحوه عملکرد منبع تغذیه ممکن است به مدار آسیب برساند. یکی از قابلیت های منابع تغذیه که بسیار مهم است، ولتاژ ثابت و حالت جریان ثابت است و در مدل های پیشرفته تر، مقاومت ثابت و حالت های برق ثابت مورد توجه است.

به طور کلی نیاز کاربران در آزمایشگاه الکترونیک، یک منبع تغذیه تک کاناله 30 ولت 3 آمپر یا یک منبع تغذیه با دو کانال خروجی می باشد. در برخی از نیازهای خاص، ممکن است به جریان بیشتری نیاز داشته باشیم، به عنوان مثال، هنگام راه اندازی انواع درایورهای پرقدرت، به منبع تغذیه با جریان بالاتر نیاز است. مقدار ولتاژ و جریان مورد نیاز، تعداد کانال های خروجی و مدار محافظ یا ایمنی دستگاه در برابر اضافه بار از پارامترهای مهم منبع تغذیه آزمایشگاهی می باشد.

یکی از ویژگی های مهم منبع تغذیه آزمایشگاهی مدار حفاظت از جریان خروجی است تا در اثر اضافه بار خروجی، آسیبی به آن وارد نشود. دانستن درباره انواع منابع برق برای رفع نیازهای ما بسیار مهم است.

منبع تغذیه AC و DC

همانطور که میدانید ولتاژ موثر برق شهری 220 ولت و از نوع متناوب با فرکانس 50 هرتز می باشد. در تبدیل این انرژی به انرژی مورد نظر ما برای مصارف آزمایشگاهی یا صنعتی در صورتی که خروجی منبع تغذیه به عنوان تجهیزی که عملیات تبدیل انرژی را برای ما انجام می دهد ولتاژ متناوب باشد، آن منبع تغذیه را AC می نامیم. و اگر یک ولتاژ مستقیم در خروجی ظاهر شود، آن را منبع تغذیه DC می نامیم.

گاهی لازم است حساسیت مدار خود را در برابر تغییرات ناگهانی و شدید برق تست کنید یا افت ولتاژ تحت تاثیر کابل های بلند یا غیر استاندارد را جبران کنید، در این صورت باید به سراغ منابع تغذیه متناوب متغیر بروید.

با این حال، در بسیاری از نیازهای خانگی و کاربردهای آزمایشگاهی، منابع تغذیه DC جایگزین مناسبی برای تامین برق تجهیزات قابل حمل یا مدارهایی هستند که به ولتاژ مستقیم نیاز دارند.

نکات مهم هنگام خرید منابع تغذیه آزمایشگاهی متغیر DC و AC عبارتند از:

  • توجه به حداکثر و حداقل مقدار وات، ولتاژ، جریان منبع تغذیه
  • توجه به حداکثر توان خروجی
  • توانایی تولید ولتاژ با حداقل نویز ریپل
  • تعداد پایانه های خروجی ثابت و متغیر منابع تغذیه
  • دقت و نمایش بالاترین اعشار بر روی صفحه نمایش
  • جداسازی خروجی های ثابت و متغیر
  • این دستگاه دارای استانداردهای بین المللی می باشد
  • شهرت خوب برند دستگاه در بازار داخلی و جهانی
  • گارانتی و خدمات پشتیبانی

منبع تغذیه چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید بر اساس قانون اهم، جریان و ولتاژ رابطه معکوس و منحصر به فردی با یکدیگر دارند که به آن مقاومت مدار یا بار می گویند. اگر جریان یا ولتاژ را به مدار اعمال کنید، دیگری با مقاومت مدار و قانون اهم تعیین می شود. بنابراین، نمی توانید ولتاژ و جریان را به طور همزمان تعیین کنید و منبع تغذیه به عنوان منبع ولتاژ ثابت یا منبع جریان ثابت در دسترس است.

در مدل های قدیمی پاورها که فقط یک خروجی با ولتاژ و جریان ثابت برای دستگاه در نظر گرفته می شد، فقط حالت ولتاژ ثابت موجود بود و نمی توانستیم از دستگاه به عنوان منبع جریان ثابت استفاده کنیم. در مدل های جدید آزمایشگاه و ترانسفورماتور. منابع تغذیه سوئیچینگ متغیر، جریان خروجی را می توان محدود و ثابت کرد تا مقدار آن از حد مشخص شده تجاوز نکند.

به عنوان مثال زمانی که از حالت ولتاژ ثابت دستگاه استفاده می کنید و اجازه داده اید جریان مدار تغییر کند، باید به کمک پیچ تنظیم کننده جریان به نام Current Limiter یک محدوده جریان برای دستگاه مشخص کنید. اگر این حد خیلی زیاد باشد و پیچ تنظیم جریان روی مقادیر بسیار پایین تنظیم شود، دستگاه نمی تواند تغییرات لازم را در جریان اعمال کند و به طور خودکار به حالت جریان ثابت رفته و ولتاژ غیر ثابتی را به مدار اعمال می کند.

همچنین برخی مدارها برای کار باید به حداقل مقدار جریان برسند، بنابراین انتخاب حد مجاز جریان صحیح بسیار مهم است. بهتر است از انتخاب مقادیر جریان بالا خودداری شود تا در صورت بروز خطا و جریان زیاد به مدار آسیبی وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *